Een scheepsmakelaar bemiddelt tussen twee partijen bij een verkoop, doorgaans kopers en verkopers van schepen, of bevrachters en eigenaren van schepen. Zij treden op namens hun opdrachtgever (soms exclusief) en soms vertegenwoordigt een andere makelaar de wederpartij. In onderstaande blog vertellen we je waarom het goed is om een scheepsmakelaar in te schakelen als je een boot wil kopen of verkopen. Lees je even mee?

Hoe werken scheepsmakelaars?

Scheepsmakelaars zijn betrokken bij alle stadia van het contract, van het op de markt brengen van schepen, het onderhandelen over verkoopcontracten en charter overeenkomsten, tot het bijwonen van verkopen en inspecties. Ze helpen ook bij het oplossen van commerciële problemen, het organiseren van betalingen, etc.

Bij een verkoop eindigt de verantwoordelijkheid pas bij een succesvolle oplevering van het schip aan de nieuwe eigenaren. In een charter blijven ze betrokken totdat het onderzoek is afgerond. Daarom vinden vrijwel alle scheeps verkopen plaats met tussenkomst van een scheepsmakelaar. Ze bevinden zich in een unieke positie om moeilijk verkrijgbare marktinformatie aan klanten te verstrekken. Door hun vingers aan de pols te houden, kunnen ze je adviseren over tarieven, gebruikmakend van eerdere transacties als maatstaf, en je begeleiden bij wat je kunt verwachten in de huidige markt.

Vertrouwen tussen scheepsmakelaars en hun opdrachtgevers staat voorop. Schepen zijn dure activa, dus de beslissing om te kopen, verkopen of charteren vereist een grondige overweging en een goed begrip van alle beschikbare mogelijkheden.

De scheepvaart is een echt internationale markt en daar komen complexiteiten als taal, regio en wetgeving bij kijken. Bij dit alles treden zij op als gids en ondersteuning. Scheepsmakelaars verdienen geld door middel van provisie, die wordt betaald bij het het sluiten van een deal, meestal de verkoop van schepen.

Waarom een ​​cargadoor inschakelen als er zoveel informatie online beschikbaar is?

Gespecialiseerde scheepsmakelaars zijn niet alleen ‘scheepszoekers’ of ‘scheepsadverteerders’. Zij bieden namelijk toegevoegde waarde met hun kennis van de branche en relaties, naast elementen van consultancy zoals het aanbieden van verschillende benaderingen en innovatieve oplossingen, puur gebaseerd op ervaring.

Hoewel ze zich inzetten en hard werken om deals voor je te sluiten, gaat het ook om integriteit en moet een scheepsmakelaar bereid zijn om je te ontmoedigen om een ​​deal te sluiten als zij denken dat dit een slechte deal is. Het gaat dus bij een goede scheepsmakelaar niet om het maken van snelle winst die ten koste van jou worden gemaakt.

Nieuwe eigenaren en nieuwe offshore schepen verschijnen op de markt en schepen gaan de wereld rond van contract naar contract. Vaak zijn het alleen scheepsmakelaars die tijd en middelen hebben om deze ontwikkelingen te volgen en het nodige onderzoek te doen. Het schip dat ze je aanbieden, kan het cruciale schip zijn dat je helpt een contract binnen te halen.

Overzichtelijk kunnen we stellen dat een scheepsmakelaar het volgende voor je kan betekenen:

  • Hij (of zij) begrijpt scheepseigenaren, hoe ze te benaderen, de specifieke kenmerken van hun cultuur en omgeving, en welke druk mag worden uitgeoefend.
  • Hij kan vaak vaak communiceren in de eigen lokale taal van de klant.
  • Werk buiten de normale kantooruren om rekening te houden met verschillende internationale tijdzones.
  • Kennis van de staat van dienst van spelers op de markt, zodat je tijdverspillers en mensen die anders je zouden kunnen schaden, kunt voorkomen.
  • Hij handelt snel: cruciaal als je een aanbesteding met een strakke deadline hebt
  • Bemiddelt tussen concurrenten met een slechte relatie (soms cruciaal bij verkoop en aankoop), fungeren als buffer.