Van alle kanten worden we tegenwoordig overspoeld door informatie. dit gebeurt via radio, tv, maar tegenwoordig vooral via internet en social media. Zo doende heeft ons brein veel meer informatie te verwerken dan bijvoorbeeld 20 jaar geleden. Hierdoor zijn wij veel beter geworden in het filteren van deze informatie. Nou ja, we zijn er sneller in geworden en daardoor kan het moeilijker zijn om als bedrijf op te vallen bij potentiële klanten. Het is dan ook belangrijk om je doelgroep te kennen, zodat je bij hen opvalt met je product of dienst. Daarnaast moet de manier waarop je opvalt, ook passen bij je klanten. Zo kun je een jas bedrukken met je logo erop, maar als dit type jas niet aansluit bij je doelgroep, heeft het weinig zin. Zorg dan ook dat je promotiemateriaal aansluit bij je klant, of zorg ervoor dat je een praktisch middel gebruikt, iets wat mensen vaak nodig hebben. Zo kun je bijvoorbeeld een USB met logo laten maken. Elke keer als die gebruikt wordt, zal je naam weer gezien worden. Wat zijn andere manieren om op te vallen bij je doelgroep?

Zorg dat je je doelgroep kent

Als eerste moet je ervoor zorgen dat je je doelgroep kent en dat je aan de persoonlijke wensen en behoeftes van hen tegemoetkomt. Dat is één van de belangrijkste eisen van dit moment. Daarnaast is het natuurlijk ook slim om je doelgroep persoonlijk aan te 
spreken. Dit is online al jaren mogelijk en sinds een aantal 
jaren zelfs ook in print. Steeds meer artikelen zijn namelijk zijn te bedrukken met de naam van je bedrijf.

‘Digital customer intimacy’

Vooral in een tijd van digitalisering en afstand neemt de vraag naar 
personalisatie toe.  Daarom is ‘digital customer intimacy’ niet voor niets een 
hot topic de afgelopen jaren. Mensen voelen zich prettiger, of meer vertrouwd, bij 
een 1-op-1 contact, ook digitaal. De customer journey van een klant moet zo 
consequent mogelijk zijn, ook over de diverse kanalen. Spreek je jouw 
doelgroep in een e-mail persoonlijk aan, dan is het niet meer dan 
logisch dat hij of zij een cadeau of direct mail ontvangt met dezelfde, 
persoonlijke toon. Nieuwe, geavanceerde technieken maken deze techniek
nu ook betaalbaar.  

Zorg dat je promotie producten uniek zijn

Unieke relatiegeschenken of unieke giveaways zijn nog  steeds de meest gezochte termen in Google als het gaat om promotiemiddelen. Dankzij customization kun je 
ook standaard artikelen uniek maken. De opdruk maakt een tas of 
notitieboek namelijk uniek. Dankzij full colour technieken zijn 
artikelen te bedrukken met wat je maar wil. Bovenop deze unieke print 
kan dan ook nog de naam van de ontvanger bedrukt worden. 

Duidelijkheid is het belangrijkste

Voordat je enthousiast aan een reclamecampagne gaat werken, moet je eerst duidelijk hebben wat je met adverteren wil, en kan, bereiken. Denk als ondernemer vooral niet te groot en blijf realistisch. Het is onwaarschijnlijk dat je met de promotie van een kortingsactie in één keer de markt overneemt. Het is dan vaak beter om meerdere kleine marketingacties uit te voeren, zodat je op blijft vallen.

Als je zulke doelen gaat stellen, dan kun je denken aan:

– bestaansrecht van jouw bedrijf vaststellen en de naamsbekendheid vergroten.

– klanten duidelijk maken dat ze voor de beste deals bij jou (en niet bij de concurrent) moeten zijn.

– het aantrekken van nieuwe klanten of opdrachtgevers.

– het behouden van jouw bestaande klantenkring en deze groep aansporen tot nieuwe aankopen.

Vervolgens kun je gaan bedenken hoe je deze doelen denkt te kunnen bereiken.

Maak je boodschap zo concreet mogelijk

Als je dat op papier hebt gezet, is het tijd om jouw boodschap  in je reclame uitingen zo concreet mogelijk te maken. Wat wil je jouw klanten met de campagne laten zien? Probeer deze boodschap samen te vatten in een enkele zin. Veel ondernemers maken de fout om meerdere doelen te willen behalen door deze in één boodschap te proppen. Doe dit echter niet, want het werkt veel beter om elke boodschap toe te spitsen op een bepaald doel. Tegenwoordig kun je daar bijvoorbeeld ook je social media campagnes op inrichten, wat het erg praktisch maakt.

Maak een goede klantenanalyse die de basis voor je promotie activiteiten vormt

Reclame is een uiterst effectieve manier om de juiste doelgroep te bereiken. Het is dus essentieel dat je jouw doelgroep goed leert kennen en de advertenties daar vervolgens op toespitst. Probeer dus eerst een goed beeld te vormen van je doelgroep. Het is slim om hiervoor een klantenanalyse te maken. Zo ontdek je wie je potentiële klanten zijn en hoe je ze kunt bereiken.